Elsbett 2-tank systemer til store motorer med direkte indsprøjtning
(lastbiler, busser, traktorer mm.)

Elsbett´s6 2-tank system til store motorer med direkte indsprøjtning(DI) er beregnet til modificering af alle moderne store DI motorer i lastbiler, busser, landbrugs- og entreprenørmaskiner mm., også Common Rail motorer med brændstofkølet ECU. Systemet fungerer ved at motoren startes og køres varm på dieselolie fra en separat tank, hvorefter der skiftes til opvarmet rapsolie. Skift til rapsolie foregår automatisk ift. motortemperatur. Før motoren standses skal man skifte tilbage til diesel for at skylle indsprøjtningssystemet. Traditionelt anvendes køretøjets originale tank til rapsolie, mens en separat tank på mindst 100 liter anvendes til diesel.


Principskitse af Elsbett 2-tank systemer til store motorer med direkte indsprøjtning

Efter modificering kan man anvende rapsolie, diesel eller blandinger af rapsolie og diesel i rapstanken, mens der i dieseltanken altid skal benyttes diesel. Rapsolien skal overholde kvalitetsstandarden herfor.

Systemet egner sig bedst til et kørselsmønster overvejende med længere ture, samt kørsel ved en vis minimumsbelastning. Ved længere tid tomgangskørsel bør motoren køre på diesel, enten ved manuel skift, eller automatisk ved at koble styring sammen med håndbremsekontakt eller med ELSBETT´s AGT system, der detekterer motorbelastningen. Om det kan betale sig at køre med 2-tank system afhænger af bilens brændstoføkonomi i forhold til typisk kørselsstrækning, da der forbruges diesel i opvarmningsfasen og før motoren stoppes, samt ved længere tid tomgangskørsel. Om sommeren er opvarmnings- og skylletid kortere end om vinteren. Hvis bilen har oliefyr kan opvarmningstiden reduceres, men skylletiden kan som udgangspunkt ikke undgås.

Elsbett´s modificeringskit består udelukkende af kvalitetskomponenter fra producenter som BOSCH, Hella, BERU, NGK osv., samt enkelte specialfremstillede komponenter.


Kit til moderne traktormotor (<200kW/270hk)

Kittet indeholder følgende dele

Funktion:

Forudsætninger:

Typisk værktøj for montage:

Eksempler på køretøjer konverteret med dette system:

Tilbage til oversigt over Elsbett modificeringssystemer


Fodnoter:

1) Der følger en ca. 100 liters tank som fabrikeres på mål.

3) EGR systemet fører en del af udstødningen tilbage til indsugningsmanifolden under dellast. Hvis ventilen der skal åbne og lukke for udstødningsgassen sætter sig fast i åben position, f.eks. pga. sodaflejringer, vil det bevirke at indsugningsmanifolden og evt. indsugningsventiler sovses til i sod og uforbrændt brændstof.

4) Chiptuning introducerer en usikkerhed da modificeringssystemet kun er langtidsafprøvet med motorer med motorstyringer programmeret fra fabrikken. Der er ofte tale om chiptuning der hæver motorydelsen ved at øge mængden af brændstof og forbrændingsluft, hvilket kan medfører en øget mængde uforbrændt brændstof i motoren.

5) For alle motorer med direkte indsprøjtning er der en tendens til at rapsoliebrændstof passerer stemplerne og havner i motorolien. Fænomenet er mest udpræget for 1-tank systemet med mange koldstarter, men er også aktuelt for 2-tank systemer. Ved tilstrækkelig stor mængde rapsolie i motorolien over tilstrækkelig lang tid kan motoroliens viskositet pludselig stige betydeligt(fortykkelse), i værste fald så meget at smøringen reduceres så meget motoren kan tage skade. Det er derfor vigtigt at skifte olien i god tid. Erfaringer viser at planteoliebaseret motorolie forsinker tidspunktet for hvornår motorolien ændrer karakter. Som tommelfingerregel må der ikke være mere en 10% planteolie i motorolien. Man kan med fordel sende en olieprøve til analyse for at se hvor meget planteolie der er i motorolien. Elsbett anbefaler at anvende FUCHS Plantomot 5W40.

6) Firmaet ELSBETT lukkede og slukkede ved udgangen af 2010 efter kort periode med insolvens. Navnet eksisterer stadig i bla. Holland og England. Mange af produkterne markedsføres nu af firmaet ANC der drives af en tidligere ingeniør fra ELSBETT. DAJOLKA forhandler produkterne fra ANC, men tilbyder også egne produkter.

Tilbage - WebShop


DAJOLKA, Dalmosevej 2, DK-9330 Dronninglund, Danmark. Kontakperson: Niels Ansø
mob.: 4241 5139,  email: info@dajolka.dk
© 2017
www.DAJOLKA.dk , www.DAJOLKA.net