Mercedes Sprinter 211 cdi, årgang 2006

Bilen blev ombygget fabriksny i april 2006 for AC Energy, og har siden kørt distributionskørsel for Årstiderne. Bilens commonrail motor ombygges standard med et 2-tank(DI) system, men bilens belastningsmønster med bykørsel og ca. 40-50 stop/aflæsninger per dag var en ekstra udfordring, da motorer med 2-tankssystem som udgangspunkt skal startes og stoppes på diesel. Ikke mindst for en commonrail motor som denne er det vigtigt at den startes på diesel, også selvom motoren er næsten driftsvarm.

Vores umiddelbare råd til kunden var derfor at vælge en anden bil til opgaven, eller evt. at køre denne bil på Biodiesel frem for Ren Planteolie. Resultatet blev en kompromisløsning, idet bilens håndbremse blev koblet sammen med styringen af brændstofvalg, således at motoren automatisk skiftede til diesel når håndsbremsen blev trukket, f.eks. ved aflæsning. Herudover skulle bilens automatiske stop/start funktion kobles fra, således at motoren ikke stoppede automatisk mens den kørte på rapsolie.

Resultatet af dette belastningsmønster og procedure for skift mellem diesel og rapsolie har været, at bilen gennemsnitligt har brugt ca. 30% diesel og 70% rapsolie, hvilket er en høj dieselandel i forhold til andre 2-tank løsninger hvor belastningsmønsteret er bedre egnet hertil, hvor man typisk anvender 5-15% diesel og 85-95% rapsolie.

Det er naturligvis muligt at udvikle mere avancerede styringer til denne type kørselsmønster, således at motoren automatisk skifter til diesel under stop og lav belastning, og evt. stopper motoren automatisk  efter nogle minutter i tomgang på diesel.

ELSBETT har efter at denne bil blev ombygget introduceret en mere avanceret 2-tank styring, som bla. giver mulighed for at skifte automatisk til diesel under lav motorbelastning (udstødningsgastemperatur) og ved korte stop(f.eks. håndbremse). Men en endnu bedre løsning vil være at vælge en motortype som kan ombygges med 1-tank system, eller evt. en 2-tank løsning med en motor som kan tåle korte stop på rapsolie uden at man skal skylle med diesel.

Læs mere om Årstidernes forsøgsprojekt

forside

Tilbage - WebShop


DAJOLKA, Dalmosevej 2, DK-9330 Dronninglund, Danmark. Kontakperson: Niels Ansø
mob.: 4241 5139,  email: info@dajolka.dk
© 2017
www.DAJOLKA.dk , www.DAJOLKA.net