Konvertering af
VW T5 2.5TDI Pumpe-Dyse, 130hk, BNZ, årgang 2007


Bilen til venstre er en T5 2,5TDI 130hk med BNZ motor, årgang 2007, fra firmaet GG2D.
Til højre en T5 2,5TDI 130hk med AXG motor, årgang 2006, fra firmaet Grøn Cater.
Begge biler blev ombygget til fritureolie af DAJOLKA i september 2013 med 1-tank(TDI-PD) system.
Bilen med BNZ motor fik skiftet det originale partikelfilter og havde originale oliefyr.
Bilen med AXD motor havde ikke partikelfilter og fik monteret et 5kW oliefyr.


Diagram for 1-tank system til VAG TDI Pumpe-Dyse.


Konverteringskit til VAG TDI Pumpe-Dyse (det viste kit er til en 4 cyl).
Kittet indeholder tykkere brændstofslanger, gearpumpe med justerbar fødetryk, varmeveksler med slange og T-stykker, gløderør, stort brændstoffilter
med el-varme, brændstoffittings, ledningsnet, manual og installationsvejledning(på engelsk) samt ny datafil til motorstyring. (kræver udstyr til at ud- og indlæse datafil på motorstyring)


4 eksempler på ren planteolie.
Fra venstre hhv. fritureolie hovedsagelig baseret på palmeolie(A), fritureolie hovedsagelig baseret på raffineret rapsolie(B), koldpresser rapsolie(C)
og rafineret rapsolie (D). Bilerne kører på kvalitet B, fra GG2D.


Motorrum efter konvertering


Montagen omfatter:
gløderør, varmeveksler, elektrisk varme på brændstoffilter, ekstra brændstoffilter, brændstofslanger, afmontering af original brændstof-fødepumpe i tanken, og montering af ny ekstern fødepumpe, programmering af motorstyring.


Ny brændstof-fødepumpe(midt) med forfilter, monteret ved brændstoftank. Den anden pumpe(til venstre) på billeder er original fødepumpe til oliefyret.


Forfilter til ny fødepumpe. Til venstre ses brændstoftank. Til højre original oliefyr.


Varmeveksleren kobles parallelt med varmeapparatet i kabinen vha. T-stykker.


10 liters tank til forsyning af oliefyr med diesel. Den viste tank er til midlertidig brug indtil en rigtig tank der passer i mål bliver fundet eller fabrikeret.


T5´eren med BNZ motor har originalt partikelfilter. Desværre fungerer regenereringsprocessen for originale partikelfiltre ikke tilfredsstillende med ren planteolie som brændstof - faktisk virker processen direkte modsat af det man tilsigter ved konvertering til planteolie - nemlig effektiv og optimal forbrænding - da den originale regenerering justerer motoren dårligt med henblik på at lukke uforbrændt brændstof ud i udstødningen for at hæve temperaturen i partikelfilteret. Når renseprocessen så svigter med planteoliebrændstof udvikler det sig til et selvforstærkende problem, som tilstopper filteret, og det kan koste motoren. Derfor blev det originale partikelfilter erstattet af Oberland Mangold partikelfilter til eftermontering på VW T5 2,5TDI 130hk (AXG). Filteret passer rent fysisk - dog måtte beslaget til holderen flyttes 5 ca. bagud.
Det er nødvendigt at slå partikelfilterfunktionerne fra i motorstyringen.

Vi vil gerne gøre opmærksom  på at det var rent undtagelsesvis at vi foretog udskiftning af originalt partikelfilter.
Normalt afviser vi at konvertere biler med originalt partikelfilter.


Oberland Mangold partikelfilteret monteret i stedet for originalt partikelfiler(BNZ) eller original katalysator(AXG).


Beslag fremstillet/ændret for montering af gearpumpe og varmeveksler.

 

Tilbage - WebShop


DAJOLKA, Dalmosevej 2, DK-9330 Dronninglund, Danmark. Kontakperson: Niels Ansø
mob.: 4241 5139,  email: info@dajolka.dk
© 2017
www.DAJOLKA.dk , www.DAJOLKA.net