Konvertering af
VW T5 2.5TDI Pumpe-Dyse, 130hk, AXD, årgang 2006


Bilen til venstre er en T5 2,5TDI 130hk med BNZ motor, årgang 2007, fra firmaet GG2D.
Til højre en T5 2,5TDI 130hk med AXG motor, årgang 2006, fra firmaet Grøn Cater.
Begge biler blev ombygget til fritureolie af DAJOLKA i september 2013 med 1-tank(TDI-PD) system.
Bilen med BNZ motor fik skiftet det originale partikelfilter og havde originale oliefyr.
Bilen med AXD motor havde ikke partikelfilter og fik monteret et 5kW oliefyr.


Diagram for 1-tank system til VAG TDI Pumpe-Dyse.


Konverteringskit til VAG TDI Pumpe-Dyse (det viste kit er til en 4 cyl).
Kittet indeholder tykkere brændstofslanger, gearpumpe med justerbar fødetryk, varmeveksler med slange og T-stykker, gløderør, stort brændstoffilter
med el-varme, brændstoffittings, ledningsnet, manual og installationsvejledning(på engelsk) samt ny datafil til motorstyring. (kræver udstyr til at ud- og indlæse datafil på motorstyring)


4 eksempler på ren planteolie.
Fra venstre hhv. fritureolie hovedsagelig baseret på palmeolie(A), fritureolie hovedsagelig baseret på raffineret rapsolie(B), koldpresser rapsolie(C)
og rafineret rapsolie (D). Bilerne kører på kvalitet B, fra GG2D.


Motorrum efter konvertering


Montagen omfatter:
gløderør, varmeveksler(B), elektrisk varme på brændstoffilter, ekstra brændstoffilter(A), brændstofslanger, afmontering af original brændstof-fødepumpe i tanken, og montering af ny ekstern fødepumpe, programmering af motorstyring.


Brændstof-fødepumpe(G) med forfilter, monteret ved brændstoftank. Den anden pumpe(H) på billeder er fødepumpe til oliefyret.


Varmeveksleren kobles parallelt med varmeapparatet i kabinen vha. T-stykker.


5kW Eberspächer oliefyr installeret under bilen hvor det sidder originalt (under bilen ved førersædet). På billedet ses også forfilter til den nye gearpumpe,
som sidder inde bagved, sammen med fødepumpe til oliefyret. Oliefyret forsynes med diesel fra separat tank under passagersædet.


Termokontakt til automatisk opstart af oliefyret når motoren startes ved udetemperatur under +5°C.


10 liters tank til forsyning af oliefyr med diesel. Den viste tank er til midlertidig brug indtil en rigtig tank der passer i mål bliver fundet eller fabrikeret.


Detalje af oliefyret(J). Udstødningsrøret(K) isoleres med varmebestandig isolering for at beskytte brændstoftanken(I) imod strålingsvarme.


Desværre knækkede et af gløderørene da det gamle skulle afmonteres.
Heldigvis har vi kun oplevet det én gang før gennem de seneste 15års arbejde med rapskonvertering.


Gløderøret var knækket lige ved kanten til topstykket, som sidder nede i en fordybning bagved brændstofrørene.
Det var en rigtig træls situation, som vi gik og tænkte lidt over. I værste fald kunne det godt koste et nyt topstykke !!


Fronten blev afskilt yderligere, og brændstofrørene blev afmonteret for at give plads.
 


Løsningen på det knækkede gløderør blev en 8mm møtrik svejset fast på den knækkede stump vha. kraftig CO2 svejser.
Der var kun lige akkurat plads det, men ud kom stumpen.

 

Tilbage - WebShop


DAJOLKA, Dalmosevej 2, DK-9330 Dronninglund, Danmark. Kontakperson: Niels Ansø
mob.: 4241 5139,  email: info@dajolka.dk
© 2017
www.DAJOLKA.dk , www.DAJOLKA.net