Peugeot Partner 1.9D, årg.
1999
Bilen blev ombygget med 1 tank system i januar 2007, så bilen kunne køre på ren
planteolie og/eller den tyndtflydende del af brugt fritureolie.
Imidlertid bliver en stor del af den fritureolie der indsamles meget
tyktflydende eller helt stift ved omgivelsestemperatur - værst om vinteren. For
at kunne anvende denne del af fritureolien er det nødvendigt at opbevare
fritureolien i en separat ekstra tank, og opvarme brændstofslanger, ekstra tank
og omskiftningsventilerne. Dette 2-tank system til fritureolie blev installeret
i februar 2009.
Bilen kører i Nord Sverige.
Komponenter til
2-tank ombygning til fritureolie: Funktion af 2-tank
systemet: |
Ventiler og varmeveksler sidder øverst i billedet. Brændstoffilter til
fritureolie sidder til venstre og filter til diesel/rapsolie sidder til venstre.
(Peg på komponenterne med musen for skærmtip)
Brændstoffilter til friture, opvarmet af kølevand. Fritureolien kommer fra
tanken gennem en brændstofslange der ligeledes opvarmes af kølevand vha. af
vores Slange I Slange system (SIS).
(Peg på komponenterne med musen for skærmtip)
Returventilen øverst i billedet, og returslangen (SIS) midt i billedet.
Ekstra tanken er lavet af en 65 liters olietønde. Kølevandet fra SIS systemet
vender gennem en spiral inde i tanken.
Fritureolien var for stift til at hælde på tanken, selvom dunken havde stået i
fyrrummet hele natten . . .
. . . derfor blev en mindre del af olie opvarmet . . .
. . . og blandet i dunken med den stivnede fritureolie. På billedet ses Peter der
ejer bilen.
Den stivnede del ligger forsat nederst i dunken med den varme flydende del på
toppen.
Efter en rystetur af dunken kan den tyktflydende blanding hældes på tanken.
Billeder af oprindelig ombygning med 1-tank system til planteolie.
DAJOLKA,
Dalmosevej 2, DK-9330 Dronninglund, Danmark. Kontakperson:
Niels Ansø |